office-620823_1280-2

Online marketing inhoud voor kleine ondernemingen met een beperkt budget

In ons vorig artikel hadden we het over het gebruiken van een e-maillijst en de sociale media om jouw onderneming te adverteren. Dit klinkt goed, maar de vraag is: Wat kan ik communiceren naar mijn klanten toe? Misschien heb je helemaal geen idee wat jouw klanten te vertellen. Met dit artikel willen we jou en jouw kleine onderneming enkele tips aanbieden. Meer specifiek in hoe events te gebruiken om klanten naar jouw onderneming te lokken.

Voor we beslissen wat de inhoud moet worden voor onze e-mail en social media marketingcampagne moeten we echter nadenken wat we willen bereiken met onze campagne. Meer sales? Jazeker! Maar wat is jouw “call to action” of CTA? Wat wil je dat jouw klant gaat doen nadat je deze hebt bereikt? Het is dus heel belangrijk een specifiek doel in gedachten te hebben.

online-purchase

Laat ons stellen dat het jouw bedoeling is om klanten naar jouw winkel te brengen, zonder dat je hen meteen iets aan de man wilt brengen, of toch niet expliciet deze indruk wilt geven. Zo kan het interessant zijn om events te organiseren in jouw winkel. Zo kun je bijvoorbeeld maandelijks een spreekbeurt organiseren die relevant is voor jouw onderneming. Jouw klanten zijn hier gratis voor uitgenodigd en hoeven helemaal niets te kopen. Als jouw potentiële klanten een meerwaarde hebben gevonden in de spreker zal dit zeker leiden tot sales. Misschien niet dezelfde dag, maar zeker in de nabije toekomst. Dit was misschien wel de eerste keer dat dit persoon jouw winkel van binnen zag. Nu weet hij of zij alvast waar jou te vinden.

Hier zijn drie tips die je zullen helpen bij het vinden van de perfecte spreker:

  1. Zorg ervoor dat het evenement die je organiseert uniek is. Als een concurrent enkele weken terug dezelfde spreker heeft uitgenodigd, dan hoef je deze in de eerste maanden niet te gaan uitnodigen. Het evenement moet enig in zijn soort zijn. Zo ben je zeker van een vol huis. Een spreker in een lege winkel zal duidelijk niet goed overkomen bij de paar mensen die wel zijn komen opdagen.
  2. Maak het evenement relevant met betrekking tot jouw onderneming. Heb je een boekenwinkel, dan kun je bijvoorbeeld een schrijver uitnodigen. Verkoop je digitale camera’s, dan kan je bijvoorbeeld een spreker uitnodigen die toont hoe professionele foto’s te maken. Gelijk wat jouw onderneming doet, je kunt altijd relevante onderwerpen vinden.
  3. Breng je lezers op tijd op de hoogte van de spreekbeurt, maar ook niet te vroeg. Zorg ervoor dat jouw potentiële klanten enkele weken op voorhand informatie krijgen over het evenement zodat ze dit kunnen inplannen. Stuur hen ook een herinnering enkele dagen voor de datum en een laatste keer op de dag van het evenement zodat niemand ontbreekt.

Het organiseren van evenementen zal zeker helpen om je sales omhoog te krikken. Het inhuren van sprekers hoeft ook helemaal niet veel te kosten. Vaak hebben de sprekers ook zelf iets te verkopen of zijn ze gewoon blij hun verhaal te kunnen doen. Zeker als jouw onderneming nog jong is zal dit helpen om jouw eerste klanten naar jouw zaak te brengen.