keyboard

Online marketing tactics voor kleine ondernemingen met een beperkt budget

Voor grote ondernemingen zoals multinationals reikt het budget voor marketing vaak tot in de miljoenen, kleine ondernemers moeten het echter met een stuk minder stellen. Kleine ondernemingen werken meestal met een heel kleine marge aan winst, dit zorgt ervoor dat elke euro goed moet worden gespendeerd. Met dit artikel willen we enkele online marketing strategieën aankaarten die kunnen worden uitgevoerd voor een paar honderd euro.

keyboard

Het eerste wat een kleine ondernemer moet doen is de markt onderzoeken. En dit hoeft eigenlijk niets te kosten. De bedoeling hier is om te weten te kopen wat uw ideale klant is. Eens je deze hebt kunnen identificeren kun je gaan focussen op het marketen naar dit type klant toe. Hier is het belangrijk niet alleen naar jouw eigen klanten te kijken, maar ook de klanten van de concurrentie te gaan bestuderen. Onderzoek waar jouw competitie het niet goed doet en probeer hiervan te profiteren bij het focussen op jouw eigen klanten. Eens je jouw type klant min of meer bent te weten gekomen kunnen we deze gaan proberen bereiken.

Nu zijn we klaar om enkele manieren aan te kaarten om jouw klant te bereiken. Een heel goede manier is om e-mail en de sociale media te gebruiken. Als je een fysieke winkel hebt kun je acties ondernemen waar jouw klanten aan kunnen meedoen. Op deze manier kun je de e-mailadressen van jouw klanten te weten komen. Breng hen hier echter wel van op de hoogte, als jouw klanten jouw e-mails niet wensen te ontvangen zal deze strategie contraproductief werken.

De vraag is echter wat je naar jouw klanten kunt gaan opsturen. Het is altijd leuk voor klanten om promoties te ontvangen via e-mail, maar hier is het belangrijk dat het niet overkomt als goedkope reclame. Een oplossing hiervoor is het indelen van jouw klanten in verschillende groepen en identiteiten. Man of vrouw, de leeftijd, de interesses van de klant, het is belangrijk dit in rekening te houden. Op deze manier kun je uw e-maillijsten opdelen en de klanten verschillende content te sturen. Op deze manier kun je meer gepersonaliseerde e-mails uitzenden die uw klanten echt appreciëren. Een van de meeste gebruikte systemen voor het verzenden van news letters is MailChimp. Voor een laag aantal ontvangers kun je deze service dan ook gratis gebruiken.

office-620823_1280-2

 

Daarnaast moet je zeker gebruik maken van de sociale media. In 2017 kun je geen succesvolle onderneming leiden zonder een Facebook pagina te hebben. Als je deze nog niet hebt, stop dan met lezen en maak er meteen eentje aan. Hier wil je waarschijnlijk een klein beetje geld gaan spenderen om Facebook Ads te plaatsen zodat jouw potentiële klanten jouw onderneming kunnen terugvinden. 20 tot 50 Euro per maand is meer dan voldoende. Als je de details goed hebt ingesteld betaal je via Facebook tussen de 10 en 15 cent per nieuwe “like”. Dit betekent dat je per maand, voor 50 euro, 500 nieuwe likes kunt versieren. Niet slecht toch?

Om terug te komen naar het begin van dit artikel, zorg ervoor dat je goed weet wie jouw potentiële klant is. Als je dit goed doet zullen jouw leads blij zijn om van jouw te horen. Als je deze oefening niet goed hebt uitgevoerd zal je overkomen als goedkope reclame en zul je zelfs een negatief beeld van jouw onderneming scheppen. En dit kan toch niet de bedoeling zijn, niet?

 

Leave a Reply