Analytics dashboard

Online marketing tactics voor kleine ondernemingen met een beperkt budget

Voor grote ondernemingen zoals multinationals reikt het budget voor marketing vaak tot in de miljoenen. Kleine ondernemers moeten het echter met een stuk minder stellen. Met de beperkte omzet van je kleine onderneming is het heel belangrijk dat elke euro goed gespendeerd wordt. In dit artikel kaarten we enkele online marketing strategieën aan die kunnen worden opgezet voor een paar honderd euro.

Jouw ideale klant

Het eerste wat een kleine ondernemer moet doen is de markt onderzoeken op een effectieve manier. En dit hoeft eigenlijk niets te kosten. De bedoeling hier is om te weten te kome wie je ideale klant is. Eens je deze hebt kunnen identificeren kun je gaan focussen op het marketen naar dit type klant toe. Hier is het belangrijk niet alleen naar jouw eigen klanten te kijken, maar ook de klanten van de concurrentie te gaan bestuderen. Onderzoek waar jouw competitie het niet goed doet en probeer hiervan te profiteren. Eens je jouw type klant min of meer bent te weten gekomen kan je deze gaan proberen bereiken.

E-mail en sociale media

Nu zijn we klaar om enkele manieren aan te kaarten om jouw klant te bereiken. Een heel goede manier is om e-mail en de sociale media te gebruiken. Als je een fysieke winkel hebt kun je acties ondernemen waar jouw klanten aan kunnen meedoen en daarmee hun e-mailadressen vergaren. Zo kan je een kortingbon geven in ruil voor hun e-mailadres. Je moet natuurlijk zeker zijn dat de klanten hiermee akkoord gaan. Als jouw klanten je e-mails niet wensen te ontvangen zal deze strategie contraproductief werken.

Gerichte marketing met e-mail

De vraag is echter wat je naar jouw klanten kunt gaan opsturen. Het is altijd leuk voor klanten om promoties te ontvangen via e-mail, maar hier is het belangrijk dat het niet overkomt als goedkope reclame. Een oplossing hiervoor is het indelen van jouw klanten in verschillende groepen en identiteiten. Man of vrouw, de leeftijd, de interesses van de klant, enz. Op deze manier kun je je e-maillijsten opdelen en de klanten andere content sturen. Op deze manier kun je meer gepersonaliseerde e-mails uitzenden die je klanten echt appreciëren. Een van de meeste gebruikte systemen voor het verzenden van newsletters MailChimp. Voor een laag aantal ontvangers kun je deze service dan ook gratis gebruiken.

Sociale media marketing

Daarnaast moet je zeker gebruik maken van de sociale media. In 2017 kun je geen succesvolle onderneming leiden zonder een Facebook pagina te hebben. Als je deze nog niet hebt, stop dan met lezen en maak er meteen eentje aan. Hier wil je waarschijnlijk een klein beetje geld gaan spenderen om Facebook Ads te plaatsen zodat jouw potentiële klanten jouw onderneming kunnen terugvinden. Als je de details goed hebt ingesteld betaal je via Facebook tussen de 10 en 15 cent per nieuwe “like”. Heb je een online shop, dan is een retargeting campagne een heel goed idee. Hiermee toen je advertenties aan personen die je website al bezocht hebben, en waarschijnlijk dus ook al interesse in je producten hebben.

Om terug te komen naar het begin van dit artikel, zorg ervoor dat je goed weet wie jouw potentiële klant is. Als je dit goed doet zullen jouw leads blij zijn om van jouw te horen. Als je deze oefening niet goed hebt uitgevoerd zal het eerder overkomen als goedkope reclame en zul je mogelijk zelfs een negatief beeld van jouw onderneming scheppen.

Leave a Reply