crm

Waarom zou ik een crm krijgen?

Het woord CRM staat voor Customer Relationship Management. Een CRM systeem maakt het makkelijker
voor bedrijven om zakenrelaties en de informatie die daarbij hoort makkelijker te managen. Je kunt onder
andere contact informatie, accounts, leads en verkoop kansen in één locatie vinden.

Hoe werkt een CRM

Elk bedrijf hoort een geweldige relatie te hebben met zijn klanten. Wanneer je bedrijf groeit dan worden
deze zakenrelaties meer ingewikkeld. Het is niet meer een simpele connectie tussen de koper en verkoper.
Er komen meerdere connecties tussen zoals andere bedrijven waar er zaken mee gedaan worden. Je moet
informatie delen met andere teams binnen de organisatie die zich bezighouden met dezelfde klanten. Hoe
kan je al deze nieuwe informatie die binnenkomt van de afdelingen sales, klantenservice, marketing en
sociaal media vertalen naar targets voor je bedrijf?
Een CRM systeem geeft iedereen in het bedrijf een beter manier om klantenrelaties en interacties te
beheren. Met een verbeterde weergave en gemakkelijk toegang tot klanten data zoals contact informatie,
klachten en marketing campagnes kan je een helder overzicht hebben van de klant allemaal op één plaats.
crm2

Wat voor impact heeft CRM op je bedrijf

Voor kleine bedrijven helpt een CRM systeem door de data in een cloud te stoppen en het zo real time
beschikbaar te maken op elk apparaat. Wanneer bedrijven groter worden kan het systeem meer functies
voltooien zoals het helpen van teams om met elkaar en klanten te communiceren, inzicht verkrijgen van
sociaal media en een overzicht van het bedrijf krijgen.
Sommige bedrijven gebruiken nog oude notitiekaarten voor het opslaan van klantengegevens, anderen
gebruiken Google Documents of Excel. Zulke oplossingen werken op korte termijn wanneer je een kleine
team hebt en niet van plan ben om uit te breiden. Wanneer je snel wilt groeien als bedrijf zijnde dan kan
het nodig zijn om te investeren in een CRM systeem om al je belangrijke data op één plek te bewaren en
toegang te geven aan de juiste mensen.

crm1

CRM systemen werden traditioneel gebruikt door sales en marketing maar tegenwoordig gebruiken steeds
vaker klantenservice afdelingen ook een CRM systeem. Klanten kunnen tegenwoordig via vele kanalen hulp
zoeken bij de klantenservice en dit zou kunnen starten met een simpele tweet, dit wordt vervolgens verder
afgehandeld via de mail of telefoon om het privé te houden. Zo helpt een CRM systeem een bedrijf de
klanten zo goed mogelijk te helpen. Om meer te weten over CRM klik hier.

Waarom je zou moeten starten met een cloud based crm

Met een cloud based CRM systeem heb je als voordeel over traditionele systemen dat je het niet overal
hoeft te installeren om toegang te kunnen geven aan medewerkers. Door een veilige online cloud te
gebruiken verminder je zo kosten en maakt het ook gemakkelijker om te groeien. Iedereen gebruikt
dezelfde informatie real time.